Fresh cream, topping cream?

Walaupun sudah lebih dari 5 tahun menceburi dalam bidang membuat kek dan dessert saya masih keliru tentang krim.Maka saya membuat sedikit kajian dan berkongsi kefahaman saya. Namun jika ada yang tidak betul dan kurang tepat saya amat berterima kasih jika sudi memperbetulkan saya.

Contoh krim putar bukan tenusu (non diary whipped cream)

Dalam industri bakers di Malaysia saya selalu melihat mereka claim menggunakan ‘fresh cream’ . Bila saya pergi kelas bakers ini ‘Fresh cream’ yang dimaksudkan adalah ‘Kek dan dessert topping’ (whipped topping) atau krim putar bukan tenusu (Non-dairy whipping cream). Jenama yang terdapat di pasaran adalah Presto, Vivo, Richs, Trans, Anchor dan lain-lain.

 

 

 

 

 

 

 

Apa itu krim putar?

Krim putar adalah krim yang diputar atau dipukul sehingga gebu dan ringgan. Di pasaran terdapat 2 jenis krim putar. Krim putar bukan tenusu dan krim putar tenusu.

Apa itu krim putar bukan tenusu (Non dairy whipped cream / Whipped  toping)?

Krim putar bukan tenusu dicipta khas bagi kegunaan untuk meliputi dan menghiaskan. Krim putar ini lebih stabil dan tahan jika berbanding dengan krim putar tenusu. Malah krim ini lebih sedap berbanding krim mentega yang digunakan untuk menghias kek. Krim ini berwarna putih, ringan dan mudah digunakan. Hanya masuk dalam mangkuk dan putar pada kelajuan serdahana. Selain berwarna putih terdapat juga yang berperisa seperti coklat, perisa lain setakat ini saya tidak ketemui lagi. Namun begitu krim putar boleh ditambah perisa dan pewarna seperti yang kita kehendaki. Kandungan, diperbuat daripada lemak sayuran atau kelapa sawit atau soya, pemanis, perasa dan penstabil. Walaupun rupa seperti susu tetapi ia bukan susu.

 

Krim Putar tenusu (UHT whipped cream)

Krim putar tenusu adalah krim yang mengandungi 30% atau lebih lemak mentega. Apabila diputar dal

Contoh krim putar Tenusu (Dairy whipped cream)

am keadaan sejuk ia memerangkap udara dan menjadikan ia 2 kaliganda volume asal. Namun apabila ia terlebih pukul ia menjadi 2 bahagian, mentega (mentega tulen tanpa garam) dan ‘buttermilk’.  Krim putar tenusu sukar diuruskan dan tidak sesuai untuk menghiaskan. Sebaik sahaja siap diputar ia perlu terus dihidangkan sebelum ia kelihatan kembali mencair. Krim putar tenusu ini sering digunakan di dalam

masakan, dessert, chocolate ganache, puding dan lain-lain.

Cara memutarnya adalah dengan memutarkan krim dengan menggunakan peralatan yang telah disejukan. Krim tersebut juga perlu benar-benar sejuk. Perlu ditambah gula ising, kebiasaanya krim ini tawar.

Lain-lain;

‘Light whipping cream’ – 30% -36% butterfat

‘Heavy whipping cream’ – 36% butterfat dan lebih.

Jenama: Emborg, Payson Breton, Anchor, Presidents

 

Di mana ‘Fresh Cream’?

Crème fraîche (French) sebutan ‘cream Fresh’/’Fresh Cream’ adalah krim masam ( tetapi kurang masam berbanding Sour cream) mengandungi 28% butterfat dengan pH dalam lingkungan 4.5. Krim ini dimasamkan dengan bakteria kultur.

Kegunaan:; Topping yang sedap untuk pavlova, buah segar, pai, tart dan puding. Krim ini juga boleh diputar dan dimaniskan dengan sedikit gula atau madu dan dimakan bersama kek atau dessert. Rasanya begitu lemak dan berkrim sangat hebat digandingkan dengan makanan yang manis dan masam.

Selain itu ‘Fresh cream’ ini juga sering digunakan untuk masakan memekatkan sos atau menambah rasa lemak pada masakan.

Oh.. Inilah dia sebenarnya Puan ‘Fresh cream’.

Dimana boleh jumpa?

Selalunya ada di Pasaraya besar. Pasaraya taman dan kedai runcit selalunya tiada.

 

Rujukan:

Wikipidia

http://www.joyofbaking.com/CremeFraiche.html

Dan lain-lain. (Sudah hilang linknya pula)